Hoe verder met de electrische wagens?

Op het auto-salon pronkt bijna elk merk met een electrische wagen. Hype of een eerste stap van een revolutie?

Enkele gegevens van 2011:

- vorig jaar werden 360 electrische wagens verkocht

- in België zijn er 180 laadpunten

- 6.000 hybride wagens werden er verkocht in 2011 van een pakweg 500.000 nieuwe wagens die een nieuwe eigenaar vonden

- een belg rijdt gemiddeld 40km per dag

- een electrische wagen heeft een fiscaal voordeel: je kan tot 9.000€ terugkrijgen via de belastingen

- wagens worden aangeprezen als zero CO2 uitstoot. Er wordt geschat dat de electriciteit zelf wordt geproduceerd op basis van een uitstoot van 85gr CO2 per km. Dat is vergelijkbaar met een kleine dieselwagen.

Vandaag heb je voor- en tegenstanders van dergelijke voertuigen. Voorstanders zijn eigenlijk meer de echte beleavers, de overtuigden.

Heel wat mensen hebben nog een aantal argumenten die hen doen twijfelen. Zo hoor je onder andere:

- de batterij laat maar een beperkte afstand toe maximaal 300-350km

- hoe lang gaat die zelf batterij mee?

- de laadtijd van de batterij is te lang (kan van 5-7 uur duren of via een snellaadpaal tot 30 minuten)

- ik woon op een appartement zonder garage, dus hoe kan ik opladen?

-huidige aanbod zijn kleine wagens: met drie kinderen en bagage kan je vandaag geen aangepaste electrische wagen vinden.

- electrische wagens zijn vandaag (nog?) duur

Deze argumenten hebben duidelijk een grond van waarheid. We zitten in een evolutie. Wereldwijd komen er elk jaar 30miljoen wagens bij. Dit getal zal nog verhogen in de toekomst. Benzine, diesel zullen niet onbeperkt beschikbaar blijven. De electrische auto zal dus zeker aan belang winnen. Maar is er nog werk aan de winkel in België.

Ter vergelijking:

- in Amsterdam alleen staan 2 keer zoveel laadpalen als in gans België

- Nederland plant dit jaar 10.000 extra laadpalen.

- Amsterdam heeft een park van 300 « witte wagens ». Het zijn electrische wagens die je tegen 0,30€ per minuut kan huren. Je mag er gratis mee parkeren.

Besluit: er doet zich een evolutie voor, zoveel is duidelijk. Een aantal problemen doen zich vandaag nog voor en houden de snelheid van de evolutie tegen: prijs, aantal laadpalen, enkel kleinere wagens beschikbaar zijn de voornaamste. Maar er heerst toch een gevoel dat we ons op een pad van no return begeven.

Tag Cloud