Autoverzekeringen kunnen ook eenvoudig zijn!

We kijken graag eens rondom ons. Zo kan je zien dat de autoverzekeringen in Nederland veel eenvoudiger zijn dan in België. Door deze eenvoud is er ook veel meer aktiviteit op het internet. Autoverzekering is een massaproduct geworden! Door de eenvoud!

Even een lijstje van wat mogelijk is bij de noorderburen...

1. Vooreerst is het taalgebruik eenvoudig. Geen gedoe met juridische termen, gewone taal.

2. Wederzijds vertrouwen is belangrijk. Door pagina's voorwaarden te vervangen door het basisidee « we dekken de schade waarvan je mag verwachten dat die gedekt is » kan je eenvoud invoeren.

Maar ook duidelijke regels als door fraude dit vertrouwen wordt beschaamd.

3. En wat een verschil met de dekkingen in de polis! Laat je even verbazen:

- Je kan je polis dagelijks opzeggen

- Je kan je dekkingen dagelijks aanpassen; zet zelf de dekkingen in je polis aan of uit via het internet. Je gaat met verlof, en voegt bijstandsverzekering eraan toe. Als je terugkomt, zet je deze dekking terug uit.

- Wel bonus, geen malus: je kan kiezen voor deze optie. Zo zal bij schade je premie niet verhogen. Heb je geen schade, zal je wel profiteren van een vermindering.

- Bij volledig verlies van je wagen (perte total): de waarde van de wagen is gelijk (of meer) dan die je op de tweedehandsmarkt kan krijgen voor je wagen (of een gelijkaardige wagen). Geen experts of andere toestanden.

- Weinig kilometers, minder premie.

- Haal & breng en reparatieservice: bij ongeval haalt men je wagen op, je krijgt ter plekke een vervangwagen. Na reparatie wordt je wagen terug afgeleverd waar je wil, en neemt men de vervangwagen mee.

- Schadeafhandeling: volg je gewoon online. Zo weet je hoe de herstelling verloopt.

- Bij omnium kies je zelf je vrijstelling. Zo kan je zelf de premie bepalen door het bedrag te kiezen dat je zelf zal betalen bij een schadegeval.

- Hybride wagen: korting van 10%

Conclusie: we hebben in België een enorme achterstand! We laten iedereen geloven dat verzekeringen moeilijk zijn en er dus van alles niet kan. Niet waar dus. Tijd dat de sector gaat veranderen en eenvoudige producten aan kan bieden die de klant kan verstaan en beheren. Er zullen er weldra de grens oversteken. Maar ook de regelgeving moet eenvoudiger. Of is het toch waar dat sommige voordeel hebben om de huidige situatie te laten bestaan? Werk aan de winkel, minister van consumentenzaken!

Tag Cloud