De fietsverzekering ; geen goed wettelijk kader.

Na het ongeval in Antwerpen met een pedelec en een gewone fietser wordt de discussie gevoed over de pedelec, de verzekering, het al of niet gebruik maken van het fietspad...

De pedelec of fiets die tot 45km/u kan rijden met behulp van electrische ondersteuning moet voldoen aan een aantal verplichtingen:

-helmplicht, rijbewijs AM (bromfiets) of B auto

-ingeschreven zijn via het DIV en een certificaat van overeenstemming hebben

-de verkeersregels die van toepassing zijn, zijn die van de bromfietsen.

En dan is er de verzekering : die is enkel verplicht als de electrische fiets autonoom kan werken zonder trappen.

Hier zit het addertje onder het gras : wat autonoom rijden precies is, is door geen enkele wet vastgelegd. Niet door Europese, niet door de belgische wetgeving. Daarenboven zijn er discussies bij de fietsmerken zelf : Stromer heeft een “boostfunctie” die je kan gebruiken waarmee je van 0 to 20km/u zonder trappen kan bewegen, maar toch is dat geen bewijs van autonoom rijden. Op het certificaat staat dus dat er geen sprake is van autonoom rijden.

Wat nu? Vermits de wetgever en de overheid niet in staat zijn om duidelijkheid te creëren, dan is het aan de burger om zelf voor zijn zekerheid te zorgen.

Een electrische fiets die meer dan 25km/u kan rijden kost al gauw om en bij de 3000€ (tot zelfs 10000€). Dan kan een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van zo’n 100€ er zeker bij. Want je familiale verzekering zal niet tussenkomen wanneer het zou gaan om een fiets die ook autonoom kan werken. En dus loop je het risico om zelf op te draaien voor de gevolgen als je geen speciale fietsverzekering hebt.

Tag Cloud