De verzekeringssector on the move….

Het belgisch verzekeringslandschap kan men gerust traditioneel noemen.

De makelaars blijven een belangrijke distributiebron voor vele maatschappijen. Ook de directe verzekeraars groeien niet zoals in sommige andere landen.

Vergelijkingssites namen een plaats in, maar vooral als leadgenerator voor makelaars en maatschappijen.

Wat men in de Uk, Nederland en andere landen kan waarnemen, blijkt niet te gelden voor België. Men verwachtte een terugval van het aandeel van de makelaars, maar dit verliep erg traag. Nochtans is de gemiddelde leeftijd van makelaars aan de hoge kant.

Buitenlandse spelers zijn nauwelijks naar België afgezakt...Een te kleine markt met daarenboven meertaligheid houden de kosten zeker niet in bedwang.

Maar hierin komt nu verandering en wel vanuit de markt zelf en niet van verzekeraars deze keer.

Er zijn 2 initiatieven :

-de persgroep-dpg media kochten voor ongeveer 150mio euro Independer van de nederlandse groep Achmea.

Hierdoor krijgen we een combinatie van verzekeringsexpertise en mediaexpertise. Independer – als makelaar die via vergelijking zelf verzekeringen afsluit- is in Nederland de grootste online speler in verzekeringen. Wanneer en hoe de media ten diensten zullen staan van independer België, is niet zo duidelijk. Feit is wel dat deze koppeling nieuw is en zeker de markt kan destabiliseren.

-mediahuis blijft ook niet achter. Samen met makelaar Vanbreda lanceren ze een platform om online verzekeringen voor particulieren te verkopen. Voilà is de naam van het initiatief.

Verder zijn er ook andere (grotere) spelers die een digitale poot bouwen naast de bestaande activiteit ; Callant en Van Dessel zijn geen uitzonderingen.


En wat met de makelaar? Die beschikt dikwijls niet over de kennis, de tijd en de middelen om in het digitale speelveld aanwezig te zijn. Daarom zijn initiatieven zoals vergelijkingssites en leadgenerators zo belangrijk. Zij bieden de makelaar leads aan ; ze betalen voor de lead. Geen investeringen en beperkte digitale kennis nodig.


Het mag duidelijk zijn dat dit een keerpunt kan zijn voor de verzekeringsmarkt in België. Maatschappijen en makelaars zijn er tot nu toe ingeslaagd om een status quo te realiseren. Nu veranderen op zijn minst de regels van het spel.

Benieuwd, over een jaartje weten we al meer.

Tag Cloud